Hedda baner vei for jentene i bilsporet

Vi i Bergen Fiber er stolte over å støtte sterke og ambisiøse jenter, som Hedda Hosås. Hun er en av Norges mest lovende Extreme E-sjåfører, som uten å nøle tar opp kampen mot gutta på bilbanen. Som Bergen Fiber gjør hun sitt ytterste for å utvikle seg og være raskest. – Jeg håper jeg inspirerer andre til å følge drømmen sin, sier 22-åringen fra Voss.

Hedda Hosaas foran avisutiklipp

Hedda har alltid vært interessert i bil, og hun ble fra tidlig alder introdusert for mekking.
– Pappa drev med bilcross og er bilmekaniker. Som liten så jeg alltid på han da han skrudde bil, sier Hedda som selv har gått bilmekanikerlinjen. 

– Jeg liker å mekke på bil på fritiden, men det er mye gøyere å kjøre bil, smiler hun. 

Krevende å være jente i en mannsdominert sport
Vossejenten har alltid vært en guttejente, og da kompisene begynte med motorcross, ville hun også prøve.
– Jeg synes det så kult ut, så da jeg var 15 startet jeg med motorcross, forteller hun. 

Etter hvert gikk hun over til bilcross, som både faren og broren drev med. Her gjorde hun det svært bra og ble lagt merke til av folk i Extreme-E miljøet. 

– Å være jente i en mannsdominert sport som motorsport er spesielt. Jenter opplever et større press, og vi må gjerne være dobbelt så gode som guttene for å bli tatt på alvor, sier hun.  

Likestilling
I dag er Hedda en av få norske motorsportutøvere som får betalt for å kjøre. Extreme E er en internasjonal terrengløpsserie som bruker elektriske SUV-er for å kjøre kappkjøring i avsidesliggende deler av verden, for eksempel den arabiske ørkenen eller Grønland.

Den 230 cm brede og 1780 kilo tunge bilen akselererer fra 0 til 100 km/t på 4,5 sekunder og motoren kan ha inntil 680 hestekrefter.

– Jeg er aldri redd, men heller redd for å skade bilen eller ikke prestere så bra som jeg vet jeg kan, sier hun.

Extreme E har fokus på likestilling, så i hver bil er det to personer; en kvinne og en mann. Hedda kjører med Andreas Bakkerud.
– Vi kjører på baner som er fra 5-10 kilometer. Du kjører din runde før du kjører inn i noe som heter Pit zone. Da har vi 45 sekunder til å skifte sjåfør. Det er veldig viktig med en god start. Det kan være mye støv og gjørme på banen, så det er fordel å komme først i feltet slik at man har klar sikt, sier hun. 

 

Hedda Hosaas paa banen

Fokus på miljøet
Extreme E ble lansert for å øke bevisstheten om klimaendringer og miljøutfordringer. Serien ble grunnlagt av Alejandro Agag, også kjent for å være grunnleggeren av Formel E, den elektriske motorkonkurranseserien.

Extreme E kombinerer motorsport med en miljømessig agenda ved å arrangere løp i områder som er sterkt påvirket av klimaendringer, for eksempel ørkener, regnskoger, isbreer og kystområder. Målet er å øke bevisstheten om de pågående miljøutfordringene, samtidig som de viser betydningen av bærekraftige teknologier.

– Før hvert løp gjør vi noe som heter Legacy, som er arbeid for klimaet. I Saudi-Arabia plantet vi trær, ettersom det er lite skog der. Vi tror at når unge ser sine rollemodeller innenfor motorsport gjøre noe for miljøet, så vil det inspirere dem til å gjøre det samme. 

Verdensmesterskapet gjør at Hedda får reise mye og oppleve mange spennende plasser i verden. Hun har vært i Saudi-Arabia, Uruguay, Sør-Amerika, Chile og Grønland.
– Jeg har alltid likt å reise. Å kombinere reising med det man elsker mest, som er å kjøre bil, er en drøm, smiler hun.

Store ambisjoner
Selv om hun fikk en 3. plass i sitt første løp i Extreme E i Sardinia, så er det ikke det hun trekker fram som høydepunktet så langt.
–  I Sardinia i juli i år kjørte jeg forbi Timo Scheider. Der gjorde jeg alt riktig, så det var jeg veldig fornøyd med. Det er det jeg er mest stolt over i Extreme E- karrieren, sier hun.